pregateste pagina pentru tiparire

































 
 CATEHEZĂ 

Cateheze despre Sfântul Paul
sursa: www.pastoratie.ro

II. Persecutorul Saul, viitorul apostol Paul

Considerații generale

Spre deosebire de Isus Cristos, despre a cărui naștere putem citi în evanghelie, despre apostolul Paul, ca și despre ceilalți apostoli, evangheliile nu ne spun nimic. Cu toate acestea ne vorbesc despre o altă naștere, și anume cea pentru Cristos, pentru evanghelia sa, o naștere care se realizează prin credință.

În ceea ce îl privește pe apostolul Paul, în scrierile sale, el însuși ne dă câteva detalii referitoare la originea, la formarea și intențiile sale de dinainte de convertire.

Pentru prima dată numele lui Paul apare ca fiind Saul în contextul în care Faptele apostolilor îl prezintă ca fiind de față la uciderea diaconului Ștefan. Notează Faptele apostolilor: "Martorii și-au pus hainele la picioarele unui tânăr, numit Saul" (Fap 7,58). Aceasta este prima notă pe care evanghelistul Luca, acela care a scris Faptele apostolilor o reține ca fiind esențială pentru apariția viitorului apostol Paul în contextul primei comunități creștine.

Întâmplător sau nu, Saul, viitorul Paul ia parte la uciderea lui Ștefan. Fiind de față, are posibilitatea să asculte întreg discursul prin care Ștefan face o sinteză a întregii istorii a mântuirii. Saul, fiind un bun cunoscător al legii, nu este străin de conținutul discursului lui Ștefan. Se înspăimântă însă de amploarea pe care o poate lua noua credință. Mai erau de față și alți învățați ai legii, marele preot, martorii falși puși să-l acuze de blasfemie la adresa lui Dumnezeu. Nu trecuse mult timp de când Ștefan făcuse față celor din "sinagoga numită a libertinilor, a cirenenilor și a alexandrinilor, a celor din Cilicia și din Asia" (Fap 6,9). Toate acestea nu puteau să lase indiferent un spirit plin de zel pentru lege, pentru Dumnezeu și pentru poporul ales, așa cum era Saul.

El se alătură tuturor celor care doresc înăbușirea noii credințe încă din fașă și este hotărât să meargă până la capăt, dacă este nevoie până la a-i extermina pe toți cei care au îmbrățișat-o. Dumnezeu însă avea un alt plan cu el.

Obiectiv

Cunoașterea și însușirea spiritului apostolului Paul.

Învățătură

Dacă este întâmplător sau nu că apostolul Paul era de față la moartea diaconului Ștefan, nu știm, știm doar atât, că Dumnezeu se folosește de orice mijloc pentru a-i atrage pe oameni la el.

Discursul lui Ștefan despre istoria mântuirii, pentru viitorul apostol Paul are un dublu scop; pe de-o parte îi amintește acestuia faptele minunate pe care Dumnezeu le-a făcut de-a lungul istoriei începând cu chemarea lui Abraham până la chemarea profeților, terminând cu rolul de Mântuitor al lui Isus Cristos, iar pe de altă parte, în adâncul sufletului, are rolul de a trezi în el credința în Isus Cristos, care, conform discursului lui Ștefan, desăvârșește prin prezența sa întreaga istorie a mântuirii.

În fața unui astfel de discurs, Saul este împărțit. Recunoaște veridicitatea tuturor celor afirmate, dar este deranjat de implicarea, mai mult sau mai puțin directă, a lui și a poporului din care face parte, în uciderea lui Isus Cristos. Totuși, față de Ștefan nu ia nici o atitudine. Faptul că cei care aruncau cu pietre își puseseră hainele la picioarele lui, arată lipsa de participare efectivă la actul de ucidere a lui. Saul nu lovește, el doar păzește hainele sau simplu de tot este un punct de reper pentru cei care au avut încredere în el, lăsându-l să le păzească singurul bun pe care îl aveau cu ei, hainele.

Poate fi socotit acesta ca fiind un gest profetic. Discursul abia terminat al diaconului Ștefan, rămas acum în mintea și inima lui Saul devine înveliș pentru ceea ce avea să urmeze. Mai târziu Paul avea să îmbrace neamurile păgâne cu o altă cămașă, cu cea a credinței în Isus Cristos, pe care acum îl persecuta în cei care credeau în el.

Acolo, în afara Ierusalimului, prin discursul diaconului Ștefan, Saul primește primele semințe ale adevărului. Sunt încălzite bine de hainele celor care îl ucideau pe Ștefan, iar sângele acestuia era apa care, încet, încet, le făcea să crească. Nu erau încă mature. Din ele nu apăruseră încă plantele credinței. Mai era nevoie de un nou impuls. Ar fi fost o naștere înainte de vreme, iar cei care îl ucideau încă pe Ștefan aveau să continue cu el, ori Dumnezeu îi pregătise o altă cale.

În acest context, atitudinea lui Saul este comună multora dintre cei care, prin Botez, au devenit fii ai lui Dumnezeu, frați ai lui Isus Cristos și temple ale Duhului Sfânt.

Astăzi, Biserica nu mai este persecutată în mod direct așa cum a fost în multe perioade ale istoriei. Ca și Saul, la uciderea diaconului Ștefan, care are o atitudine aparent de indiferență, se pare că și societatea de astăzi tinde spre indiferentism, ceea ce, pentru Biserică este un factor mult mai nociv decât oricare persecuție. Nu se dă cu piatra, ci este o implicare pasivă. Suntem prezenți ca și Saul, dar ne este indiferent de ceea ce se întâmplă.

La moartea lui Ștefan, Dumnezeu parcurge cu Saul primul pas, îi vestește cuvântul, iar prin atitudinea sa de neimplicare directă, Saul arată că este răvășit. Privește undeva în gol, aude glasul celor care strigă împotriva lui Ștefan, aude rugăciunea de iertare a lui Ștefan, și toate acestea devin pentru Saul subiect de meditație în vederea viitoarei convertiri.

Dialoghează!

- În contextul martiriului sfântului Ștefan, cum vi se pare personalitatea sfântului apostol Paul?

- În ceea ce privește martiriul sfântului Ștefan, găsiți în istorie personaje cu atitudine asemănătoare cu cea a apostolului Paul. Comentați-le!

- Care este legătura dintre Duhul Sfânt și curajul diaconului Ștefan?

- Ce trebuie să învățăm în mod deosebit din atitudinea apostolului Paul, cu referire la episodul uciderii diaconului Ștefan?

- Găsiți asemănări între atitudinea celor care l-au ucis cu pietre pe diaconul Ștefan și cei care continuă să ucidă și astăzi, dar în alte moduri.

Citește!

Fap 6,8-7,60.

Roagă-te!

Atunci când avem nevoie, dă-ne, Doamne, înțelepciunea și curajul sfântului Ștefan. În lupta cu forța răului, dă-ne puterea de a lovi așa cum au lovit cei care l-au ucis. Fă să ucidem în noi indiferența față de tine, necredința și lipsa de iubire. Deschide-ne inima față de cuvântul tău, pentru ca prin meditație și rugăciune să descoperim tot mai mult care este planul tău cu noi. Amin.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire