www.profamilia.ro /intrebi.asp?saunders=20
 
 Tu întrebi 

Raspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins SF. ELENA SI ADEVARATA CRUCE
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 08.09.2005
publicare pe ProFamilia: 13.09.2005

În parohia mea avem un vitraliu pe care Sf. Elena este reprezentata tinând în mâna o cruce. Am întrebat o prietena din parohie dar nu a stiut sa îmi raspunda. Care este motivul? - O cititoare din Alexandria

Sf. Elena este adesea prezentata tinând în mâna o cruce deoarece traditia afirma ca ea a gasit Crucea pe care a fost rastignit Isus în Ierusalim. Înainte de a afla cum, sa vedem putin contextul istoric. Datorita insurectiei evreiesti, împaratul roman Hadrian a abolit numele de Iudeea si a numit regiunea "Siria Palestinei". El a facut din Ierusalim o noua capitala, numita "Aelia Capitolina", si le-a interzis evreilor sa intre acolo. Ierusalimul era în ruina dupa revolta din anul 70, iar Adrian a demolat restul. Pentru împaratul roman, si evreii si crestinii erau niste razvratiti. Pentru a evita consolidarea crestinismului, el a nivelat Muntele Calvar si a ridicat acolo un templu pagân pentru zeita Venus. A nivelat si dealurile unde era mormântul lui Isus, construind un templu pentru zeul Jupiter Capitolinus. În mod ironic, actiunile sale distrugatoare au contribuit la conservarea acestor locuri sacre.

Împaratul Constantin a preluat puterea în 312, si anul urmator a legalizat crestinismul prin edictul de la Milano. Cam atunci, mama lui Constantin, Sf. Elena, s-a convertit la crestinism. Ea a murit în anul 330, aproximativ la 80 de ani. Conform marelui istoric bisericesc Eusebius, avea cam 63 de ani în momentul convertirii. Înzestrata cu autoritate de fiul ei, Sf. Elena a mers în 324 în Palestina pentru a cauta locurile sacre. În anii urmatori, Sf. Elena a construit biserici pentru a marca locuri precum Nasterea, în Betleem, sau locul Înaltarii la Cer. Elena a fost motivata de credinta. Eusebius o descria astfel: "Ea dadea daruri celor goi si saraci. Unora le dadea bani, altora haine; pe unii îi elibera din închisoare, pe altii de nedreptatile a care erau supusi. Nu îsi neglija pietatea fata de Dumnezeu. Putea fi vazuta frecvent în Biserica Sa, împodobind casele de rugaciune cu splendide podoabe, neuitând nici de bisericile din micile orase. Aceasta admirabila femeie, cu haine simple si modeste, se amesteca în multime, dând marturie despre devotiunea ei pentru Dumnezeu prin comportamentul ei pios." (Viata lui Constantin, XLIV, XLV).

Cam prin anul 326, templul închinat lui Jupiter Capitolinus a fost demolat, iar zona a fost rascolita. S-au descoperit urmele unui mormânt care s-a dovedit a fi al lui Isus Cristos. A fost construit un nou lacas peste mormânt, care s-a tot modificat de-a lungul secolelor, astazi acolo fiind Biserica Sf. Mormânt din Ierusalim. Templul lui Venus a fost de asemenea demolat, descoperindu-se locul unde a fost crucificat Cristos. Împaratul Constantin i-a scris Sf. Macarie, Episcop de Ierusalim, cerându-i sa caute crucea pe Muntele Calvar. Un învatat evreu, pe nume Iuda, a fost angajat pentru aceasta. La est de locul cu pricina au fost gasite trei cruci precum si inscriptia "Jesus Nazaranus Rex Iudaeorum". A aparut însa întrebarea: care era Crucea pe care a fost rastignit Cristos?

Detaliile oferite de Sf. Ioan Gura de Aur, Sf. Ambrozie, Rufinus si Socrates (altul decât filozoful) sunt putine si uneori contradictorii, dar în esenta evenimentele ar fi acestea: cele trei cruci au fost luate de la locul descoperirii lor. O femeie pe moarte a fost adusa si a atins crucile una câte una. Dupa ce a atins a treia cruce, a fost vindecata, identificându-se Crucea adevarata. Alte surse vorbesc despre descoperirea si a altor instrumente ale Patimilor. Mai important este ceea ce Sf. Ambrozie predica despre gasirea de catre Sf. Elena a Crucii: "ea a adus cult nu lemnului, ci Împaratului. Lui, care a stat pe Cruce."

Iata pe scurt cum a gasit Sf. Elena Crucea Mântuitorului, motivul pentru care ea este reprezentata cu o cruce în mâna. "Mântuieste, Doamne, poporul Tau si binecuvânteaza mostenirea Ta; biruinta binecredinciosilor crestini asupra celui potrivnic daruieste si cu Crucea Ta pazeste pe poporul Tau" (troparul praznicului în traditia rasariteana).

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Sperantei din Potomac Falls si profesor de catehetica si de teologie la scoala Notre Dame din Alexandria, SUA.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/intrebi.asp?saunders=20
Vă rugăm să respectați drepturile de autor