www.profamilia.ro /revista.asp?id=2006_05_08
 

 Revista "Familia creotina" - 05/2006 

MILA DUMNEZEIASCA
Andrei Go?ia

Scrisoare-testamentCuprinsMâinile împreunate în rugaciune

 

"Duceti-va de învatati ce înseamna: «Mila voiesc, iar nu jertfa!» Caci n-am venit sa-i chem la pocainta pe cei neprihaniti, ci pe cei pacatosi" (Mt 9,13). Ce actuala chemare, care ni-L arata pe Dumnezeu cu adevarat Tata milostiv, si nu Judecator neînduplecat!

Un suflet care a raspuns cu generozitate acestui îndemn al lui Isus a fost Sora Maria Faustyna Kowalska (1905-1938) din ordinul Surorilor Maicii Milei, una din florile deosebite rasarite din pamântul Poloniei udat din belsug cu sângele martirilor si binecuvântat de marturia de credinta a atâtora, alaturi de Sf. Maximilian Kolbe ori de Papa Ioan Paul al II-lea, pentru a aminti doar figurile cele mai mari ale secolului trecut.

Elena, cum a fost botezata viitoarea sfânta, a primit foarte devreme darul chemarii la viata calugareasca, dupa cum scrie ea însasi în Jurnalul ei: "Era în al saptelea an al vietii mele când, pentru prima data, am auzit vocea lui Dumnezeu în sufletul meu; adica o invitatie la o viata mai desavârsita. Dar nu am fost întotdeauna ascultatoare fata de chemarea harului. Nu m-am întâlnit cu nimeni care sa-mi explice aceste lucruri" (Jurnal, I, 7 [1]).

Vocea Mântuitorului o va însoti pe Elena în mod constant pe parcursul scurtei ei vieti, fie pentru a-i adresa mesaje hotarâtoare, ca de exemplu atunci când i-a aparut fetei de optsprezece ani în timpul unui bal: "Pâna când sa te mai rabd si pâna când Ma vei amâna?" (Jurnal, I, 4/ 9); fie pentru a-i da îndrumari concrete, precum la scurt timp de la aparitia pomenita, când i-a spus: "Du-te imediat la Varsovia; vei intra într-o manastire acolo" (Jurnal, I, 4/ 10).

Care era planul lui Isus cu aceasta fata, pe care a coplesit-o cu asemenea daruri? În 22 februarie 1931, Sora Faustyna are o viziune: "Seara, pe când eram în chilia mea, L-am vazut pe Domnul Isus îmbracat cu o haina alba. O mâna era ridicata în gestul binecuvântarii, cealalta atingea haina la piept. De sub haina, putin lateral de la piept, ieseau doua raze mari, una rosie, alta pala. În tacere mi-am tinut privirea atintita la Domnul; sufletul mi-a fost atins de uimire, dar si de o mare bucurie. Dupa un timp, Isus mi-a spus: Picteaza o imagine dupa modelul pe care îl vezi, cu înscrisul: Isuse, ma încred în tine. Doresc ca aceasta imagine sa fie venerata mai întâi în capela voastra, iar apoi în lumea toata" (Jurnal, I, 18/ 47).

Isus continua: "Promit ca sufletul care va venera aceasta imagine nu va pieri. Îi promit de asemenea victorie asupra dusmanilor lui deja aici pe pamânt, mai ales la ceasul mortii. Eu Însumi îl voi apara ca pe propria Mea marire" (Jurnal, I, 18/ 48). Pe drept cuvânt ne putem întreba cu psalmistul: "Ce este omul, ca sa-Ti amintesti de el sau fiul omului, ca sa-i porti de grija?" (Ps 8,5) Cine va putea vreodata patrunde acest mister de iubire infinita, care-L face pe Isus Dumnezeu sa ne cerseasca iubirea, sa ne implore sa venim la El pentru mântuirea noastra?

Mântuitorul îi da sfintei indicatii precise despre imaginea pe care i-a aratat-o: "Doresc sa existe o Sarbatoare a Milei. Doresc ca aceasta imagine, pe care o vei picta cu o pensula, sa fie binecuvântata în mod solemn în prima duminica dupa Pasti; acea duminica urmeaza sa fie Sarbatoarea Milei" (Jurnal, I, 18/ 49). Aceasta dorinta a lui Isus s-a împlinit în 30 aprilie 2000, când Papa Ioan Paul al II-lea a canonizat-o pe Sora Faustyna si a instituit ca sarbatoare a întregii Biserici Catolice Duminica Milei Dumnezeiesti, care se celebreaza în prima duminica dupa Pasti.

Legatura dintre Sf. Parinte Ioan Paul al II-lea si mesagera Milei Dumnezeiesti are înca doua fatete care merita sa fie evidentiate: Suveranul Pontif i-a închinat Milei Dumnezeiesti a doua sa enciclica, Dives in misericordia (1980); în sfârsit, sa fie oare o coincidenta ca, dupa cum ne amintim cu totii, Providenta a dorit sa-L cheme pe Sfântul Parinte la Tatal chiar în ajunul duminicii Milei Dumnezeiesti (din punct de vedere liturgic, era deja duminica sarbatorii), în 2 aprilie 2005?

Isus are un mesaj deosebit pentru preoti: "Doresc ca preotii sa proclame aceasta mare mila a Mea fata de sufletele pacatosilor. Sa nu se teama pacatosul sa vina la Mine. Flacarile milei Ma consuma - striga sa fie stinse; vreau sa le vars asupra acestor suflete" (Jurnal, I, 18/ 50).

Sufletele caldute sunt cele care-L ranesc pe Isus cel mai mult. Dupa cum i-a aratat Sf. Faustyna (Jurnal, III, 65/ 1228), din cauza lor S-a rugat în gradina Maslinilor: "Tata, ia acest pahar de la mine, daca e voia Ta" (cf. Mc 14,36). Isus spune: "Neîncrederea din partea sufletelor Îmi sfâsie rarunchii. Neîncrederea unui suflet ales îmi provoaca înca mai mare durere; în ciuda iubirii Mele fara margini pentru ei, nu au încredere în Mine. Nici chiar moartea Mea nu le este de ajuns. Vai de sufletul care abuzeaza de aceste daruri" (Jurnal, I, 18/ 50).

Cristos i-a dictat în 13-14 septembrie 1935 Sf. Faustyna un Rozar al milei dumnezeiesti: pe lânga rugaciunile introductive pentru rozarul obisnuit (Tatal nostru, Bucura-Te Marie, Crezul), pe cele cinci bobite mari se spune: "Tata vesnic, Îti ofer Trupul si Sângele, Sufletul si Dumnezeirea Fiului Tau preaiubit, Domnul nostru Isus Cristos, ca ispasire pentru pacatele noastre si cele ale lumii întregi"; pe cele zece bobite mici se spune: "Pentru Patimirea Lui cumplita, ai mila de noi si de întreaga lume!" La sfârsit se spune de trei ori: "Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte, ai mila de noi si de întreaga lume!" (Jurnal, I, 196-197/ 474-476). Acest rozar este o rugaciune de ispasire si de înduplecare a mâniei lui Dumnezeu si este si el legat de promisiuni extraordinare din partea lui Isus: "Când se recita acest rozar la patul unui muribund, mânia lui Dumnezeu se îndupleca, o mila fara margini învaluie sufletul" (Jurnal, II, 205/ 811). Promisiunea generala spune: "Îmi face placere sa le acord tot ceea ce cer de la Mine recitând rozarul" (Jurnal, V, 124/ 1541) "... daca ceea ce ceri este compatibil cu voia Mea" (Jurnal, VI, 93/ 1731). Cu alta ocazie, Isus a spus: "... recitând rozarul aduci omenirea mai aproape de Mine" (Jurnal, II, 281/ 929) si din nou: "Sufletele care recita acest rozar vor fi îmbratisate de mila Mea în timpul vietii lor si mai ales în ceasul mortii" (Jurnal, II, 171/ 754).

În octombrie 1937, Mântuitorul i-a recomandat Sf. Faustyna sa cinsteasca ora mortii Lui: "... ori de câte ori auzi ca ceasul bate ora trei (dupa-masa), cufunda-te pe deplin în mila Mea, adorând-o si marind-o; invoca-i atotputernicia pentru întreaga lume, si mai ales pentru bietii pacatosi, pentru ca în acel moment mila s-a deschis larga pentru fiecare suflet" (Jurnal, V, 144/ 1572). Rugaciunea recomandata de Isus pentru acest moment extraordinar de rugaciune e Calea Crucii, iar daca nu se poate, atunci cel putin sa ne afundam în rugaciune acolo unde ne aflam, chiar si numai pentru o clipa (Jurnal, V, 145/ 1572). Promisiuni neînchipuite sunt legate de rugaciunea la aceasta ora: "La aceasta ora poti obtine totul pentru tine si pentru altii, doar cerând; a fost ora de har pentru întreaga lume - mila a triumfat asupra dreptatii" (Jurnal, ibid.). Pentru ca rugaciunile sa fie îndeplinite, ele trebuie sa-I fie adresate lui Isus, sa fie spuse la ora trei dupa-masa si sa recurga la valoarea si meritele Patimirii lui Cristos.

Domnul nostru ne cheama pe fiecare sa devenim apostoli ai milei Sale dumnezeiesti: "Sufletele care raspândesc cinstirea milei Mele le apar de-a lungul întregii lor vieti, ca o mama tandra cu pruncul ei, iar în ceasul mortii nu le voi fi Judecator, ci Mântuitorul milostiv" (Jurnal, III, 20/ 1075). Sa raspundem cu dragoste acestei chemari, repetând cu Sf. Faustyna: Isuse, ne încredem în Tine!

 

Nota:
[1] Toate citatele sunt traduse din Diary of Saint Maria Faustina Kowalska. Divine Mercy in My Soul (Stockbridge MA: Marian Press, 2004).

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/revista.asp?id=2006_05_08
Vă rugăm să respectați drepturile de autor