www.profamilia.ro /scriptura.asp?carti=matei
 
 SFÂNTA SCRIPTURA 

Prezentarea car?ilor Noului Testament
achizitionare: 08.05.2003; sursa: Editura Sapientia

Evanghelia dupa sfântul Matei

Autorul. Prima Evanghelie pe care ne-o prezinta traditia este Evanghelia dupa sfântul Matei. Matei, sau Levi, asa cum este numit în Mc 2,14 si Lc 5,27, era vames la Cafarnaum, si a fost chemat de Isus cu un singur cuvânt: "Urmeaza-ma!" El a lasat totul si l-a urmat pe Domnul (Mt 9,9). A dat apoi un ospat la care au participat colegii lui, dar si Isus, împreuna cu discipolii sai. Dupa acest fapt Evanghelia nu ne da nici o alta informatie despre sfântul Matei. Dupa traditie, ar fi murit ca martir în Etiopia. Relicvele lui sunt pastrate astazi la Salerno (Italia).

Limba. Evanghelia dupa sfântul Matei, dupa cum dau marturie autorii vechi, ar fi fost scrisa în aramaica, dar a ajuns pâna la noi în greaca. Este Evanghelia cea mai completa si mai bogata în continut doctrinar dintre primele trei si reflecta cateheza primara apostolica, motiv pentru care a fost cel mai des folosita de Biserica pentru instruirea catehumenilor.

Destinatarii. Aceasta Evanghelie a fost scrisa pentru evrei, pentru a le arata ca Isus Cristos este "Mesia". Prin genealogie, sfântul Matei intentioneaza sa prezinte apartenenta lui Isus la poporul ales, la familia regala a lui David, si sa introduca viata si activitatea Mântuitorului în complexul istoriei mântuirii. În felul acesta, în "Predica de pe munte", fundament al noii împaratii înfiintate de Isus, el este prezentat ca noul Moise, care da legea cea noua. De-a lungul întregii Evanghelii este acordata maxima importanta Vechiului Testament, considerat ca profetie pentru noua împaratie.

Structura. Organizarea materialului Evangheliei aminteste de cele cinci carti ale lui Moise. În afara copilariei lui Isus (1,1-2,23) si a patimirii, mortii si învierii lui (26,1-28,20), care formeaza parti distincte, restul materialului este structurat în cinci parti clare, formata fiecare dintr-o parte narativa si una didactica, încheiate cu o formula caracteristica: "Dupa ce a terminat Isus aceste cuvântari..." (7,28; 11,1; 13,53; 19,1; 26,1).

Locul. Evanghelia a fost scrisa probabil în Palestina sau în Siria. Lucrul acesta îl deducem din expresiile ebraice, care nu sunt explicate întrucât se presupune ca sunt cunoscute (4,5; 5,22 etc.); din obiceiurile si traditiile tipic palestiniene (5,23; 6,1-6.16-18 etc.); din preocuparea teologica aratata prin folosirea frecventa a Vechiul Testament; din accentuarea valorii Legii lui Moise (5,17.19; 12,5) pe care Cristos o împlineste si o desavârseste (8,12; 13,52; 24,20).

Data. Se crede ca Evanghelia dupa sfântul Matei în limba aramaica a fost scrisa pe la anul 64 sau ceva mai înainte, iar cea care a ajuns pâna la noi în greaca, în jurul anilor 70-80, întrucât se gasesc aluzii la distrugerea Ierusalimului (22,7) si este introdusa relatarea copilariei care este plina de expresii cristologice (1,1-3,17).

Marturiile despre Evanghelia dupa sfântul Matei sunt foarte vechi: scrierile sfintilor parinti din perioada apostolica si imediat urmatoare (sfântul Clement Romanul, sfântul Ignatiu din Antiohia, Scrisoarea lui Barnaba, Didaheea, sfântul Iustin; mai târziu Papia, Tatian, Irineu, Origene etc.).

Teologia. Temele principale în jurul carora se poate grupa continutul doctrinar al primei Evanghelii sunt:

- În Isus s-au împlinit profetiile Vechiul Testament referitoare la Mesia. Asadar, el este Mesia cel asteptat (1,23; 2,5-6; 2,15-18.23; 3,3; 27,9-10.34-35 etc.).

- Isus este întemeietorul împaratiei cerurilor. Totul se dezvolta în jurul ideii împaratiei. Aceasta împaratie este Biserica lui Cristos, noul popor al lui Dumnezeu, care va forma noul Israel. El va avea dimensiuni universale pentru ca toate natiunile sunt chemate sa faca parte din el (5,1-7; 28,19).

- Pentru a face parte din aceasta împaratie este necesara o dreptate superioara aceleia a carturarilor si fariseilor (5,20), care trebuie sa ajunga pâna la imitarea Tatalui, care este în ceruri (5,48). Adevaratul exemplu vizibil al acestei dreptati este Isus, care trebuie urmat (10,24; 11,29; 23,8-10; 25,40).

Sfântul Matei îl prezinta pe Isus mai mult ca învatator decât ca facator de minuni, învatator nu numai pentru evrei, ci pentru oamenii din toate timpurile si din toate locurile, carora Tatal ceresc le adreseaza porunca... de el sa ascultati!" (17,5).

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/scriptura.asp?carti=matei
Vă rugăm să respectați drepturile de autor