www.profamilia.ro /scriptura.asp?psalmii=psalm006
 
 SFÂNTA SCRIPTURA 

Psalmii comenta?i
achizitionare: 19.02.2007; sursa: Editura Sapientia

Psalmul 6

Rugaciune în timp de încercare


1 Maestrului de cor. Pentru instrumente cu coarde. Pe harfa cu opt coardea.
Psalm. Al lui David.


2 Doamne, în mânia ta, nu ma mustra
        si, în furia ta, nu ma pedepsi.

3 Ai mila de mine, Dumnezeule,
        caci am ajuns fara putere;
        vindeca-ma, Doamne, ca-mi tremura oasele
4 si sufletul mi-i tare zbuciumat.
        Iar tu, Doamne, pâna când... ? b
5 Întoarce-te, Doamne, mântuieste sufletul meu,
        salveaza-ma pentru milostivirea ta.
6 Pentru ca nimeni dintre cei morti
        nu-si aminteste de tinec;
        în locuinta mortilor, cine te va preamari?

7 Sunt istovit de atâta geamat,
        în fiecare noapte ma înec în plâns în patul meu
        si cu lacrimi scald asternutul meu.
8 Mi s-au împaienjenit ochii de durere,
        am îmbatrânit între toti dusmanii mei.

9 Departati-va de la mine
        toti cei care savârsiti nelegiuire,
        caci a auzit Domnul glasul plângerii mele.
10 A auzit Domnul cererea mea,
        Domnul a primit rugaciunea mea.

11 Sa se rusineze si sa se tulbure toti dusmanii mei;
        sa se retraga si sa se rusineze îndata.

Psalmistul îi prezinta lui Dumnezeu suferinta cea mai simpla si elementara: suferinta fizica. El este lovit de o boala grea si cere îndepartarea mâniei divine, care se manifesta în boala. Nu este posibil de stiut cu siguranta daca este vorba numai de boala, sau daca autorul nu vorbeste, în sens figurat, de suferintele pe care i le provoaca atacurile salbatice ale dusmanilor. Probabil este vorba despre amândoua. Implorarea ajutorului divin se transforma în strigat de victorie asupra dusmanilor, pentru certitudinea ca Dumnezeu va asculta rugaciunea. Rugaciunea simpla a individului devine rugaciune liturgica si comunitara; dintr-o lamentatie individuala, se extinde într-o invocatie pe care tot poporul poate sa o înalte spre un Dumnezeu care tace si aparent absent.

Alaturi de plângerea individuala, apare, în subfond, un al doilea element, mai ascuns, dar tot atât de hotarâtor: suferinta din cauza pacatului. Încercarea ce vine asupra celui care se roaga este vazuta, în lumina dogmei retributiei, ca pedeapsa pentru un pacat. Spre deosebire de Iob si de autorul psalmului 17 (v. 2-3), autorul nostru nu are nimic bun cu care sa se prezinte înaintea Domnului în apararea sa. Nu-i mai ramâne decât sa apeleze la iubirea înduratoare a lui Dumnezeu. Numai aruncându-se în bratele lui si invocând iertarea sa, cel credincios va putea fi salvat. Limite si culpabilitate, suferinta fizica si amaraciune interioara, simtul durerii si pofta de viata, febra si singuratatea sunt elementele în jurul carora este construita aceasta rugaciune, ca implorare a iertarii si a vindecarii.

Traditia crestina a plasat acest psalm în culegerea celor sapte psalmi penitentiali (Ps 6; 32; 38; 51; 102; 130; 143), desi recunoasterea pacatului este numai implicita si lipseste complet marturisirea sa.

Psalmul 6 este înteles de Evanghelii ca rugaciunea lui Cristos în timpul patimirii si ca un cuvânt prin care el, judecatorul suprem, va face dreptate împotriva celor nelegiuiti si va pronunta condamnarea celor care l-au târât la moarte.

Biserica, întrucât cuprinde în sânul ei si pacatosi, ea, care este, în acelasi timp, sfânta, dar are nevoie de purificare, apeleaza la acest psalm pentru reînnoirea spirituala. Cu gemete si lacrimi, Biserica implora iertare si milostivire pentru membrele sale zdrobite de pacat. Prezenta pacatului în viata umana este cauza de neliniste si de angoasa. Pacatul învaluie existenta într-o atmosfera de infern, pentru ca este privare de Dumnezeu, de lumina lui, de libertatea si de iubirea lui.

Împartirea: titlu (v. 1); antifona de început (v. 2); rugaciune de implorare (v. 3-6); suferinta psihico-fizica (v. 7-8); certitudinea ascultarii (v. 9-10); concluzie (v. 11).

Note:

[a] Lit.: pentru a opta. Expresia poate însemna: instrument cu opt coarde, octava de sus, octava de jos etc.
[b] În unele traduceri, fraza eliptica este completata cu: vei întârzia.
[c] Lit.: pentru ca în moarte nu este amintirea ta.

Traducere, note oi comentarii
de pr. Alois Bulai, pr. Anton Budau, pr. Iosif Rachiteanu
© Editura Sapientia

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/scriptura.asp?psalmii=psalm006
Vă rugăm să respectați drepturile de autor