www.profamilia.ro /sfinti.asp?vieti=113
 
 SFIN?II 

Vie?ile sfin?ilor
sursa: www.catholica.ro

Catedra Sfântului Apostol Petru
22 februarie (calendarul latin)

Pentru a aminti doua etape importante din activitatea Principelui Apostolilor, Sfântul Petru, oi introducerea creotinismului mai întâi la Antiohia oi apoi la Roma, Martirologiul Roman propune la 22 februarie sarbatoarea Catedrei Sfântului Petru la Antiohia, iar la 18 ianuarie aceea a Catedrei sale la Roma. Recenta revizuire a calendarului a unificat aceste doua comemorari la 22 februarie, data care se întemeiaza pe o veche tradi?ie transmisa de "Depositio martyrum". Conform acestei tradi?ii, în ziua de 22 februarie se celebra oi la Roma Catedra Sfântului Petru, dar în par?ile Galiei, mai târziu, a fost fixata la 18 ianuarie, pentru a nu cadea în timpul Postului Mare. În cele din urma, a fost introdusa oi la Roma sarbatoarea Catedrei Sfântului Petru tot la 18 ianuarie. Aoa s-a ajuns la o dedublare, eliminata de noul calendar.

Catedra înseamna scaunul fix pe care se aoeaza Papa sau Episcopii atunci când înva?a în mod oficial. Are un loc precis oi permanent în Biserica mama a unei Dieceze (de unde oi numele de Catedrala), oi este simbolul autorita?ii Episcopului oi al puterii de a înva?a în Biserica locala. Catedra Sfântului Petru reprezinta deci locul de frunte pe care Petru îl de?inea în Colegiul Apostolic, conform voin?ei explicite a lui Isus de a conduce noul popor al lui Dumnezeu, Biserica.

Aceasta investitura din partea lui Cristos, reînnoita dupa Înviere, a fost respectata. Într-adevar, îl vedem pe Petru cum, dupa înal?area la cer a lui Isus, îoi împlineote rolul de conducator. Prezideaza adunarea Apostolilor, care l-au ales pe Matia în locul lui Iuda Iscarioteanul, vorbeote în numele celorlal?i atât mul?imii adunate în fa?a cenacolului în ziua coborârii Spiritului Sfânt, cât oi mai târziu în fa?a Sinedriului. Însuoi Irod Agrippa este convins ca va da o lovitura mortala Bisericii prin eliminarea capului, oi îl aresteaza pe Sfântul Petru. Prezen?a lui Petru la Antiohia rezulta în mod incontestabil din scrierile Noului Testament, în schimb venirea lui la Roma în primii ani ai împaratului Claudiu nu are dovezi clare în Noul Testament.

Dezvoltarea creotinismului în capitala imperiului, dezvoltare dovedita de scrisoarea Sfântului Pavel catre Romani (scrisa în jurul anului 57), nu poate fi explicata fara prezen?a unui misionar de prim rang.

Venirea Sfântului Petru la Roma, oricare ar fi data la care a avut loc, precum oi moartea lui aici, sunt afirmate de cele mai vechi tradi?ii, acum acceptate în întregime oi de cercetarorii necatolici. Este dovedita într-un mod care nu poate fi contrazis istoriceote oi prin sapaturile facute în 1939 din ordinul Papei Pius al XII-lea, în Grotele Vaticane, sub Bazilica Sfântului Petru. Rezultatele acestor sapaturi sunt acceptate favorabil oi de oamenii de otiin?a necatolici.

Comemorarea de astazi cuprinde deci un fapt istoric oi un adevar de credin?a, care sunt împlinirea în timp a voin?ei oi cuvântului lui Cristos: "Eu însa m-am rugat pentru tine, ca sa nu înceteze credin?a ta. Tu dar, când te vei întoarce, întareote pe fra?ii tai".

adaptare dupa "Vie?ile Sfin?ilor"
Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureoti

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/sfinti.asp?vieti=113
Vă rugăm să respectați drepturile de autor