www.profamilia.ro /sfinti.asp?vieti=75
 
 SFIN?II 

Vie?ile sfin?ilor
sursa: www.catholica.ro

Sfântul Ilie Proorocul
20 iulie (calendarul latin)
20 iulie (calendarul bizantin)

Unii dintre profe?ii Vechiului Testament oi-au împlinit misiunea de vestitori oi aparatori ai legii divine fara a fi scris mesajul lor; aceotia sunt "profe?ii ac?iunii", spre deosebire de profe?ii scriitori care, asemenea lui Isaia, Ieremia, Ezechiel, Daniel oi al?ii, au lasat scrieri, acum incluse în canonul Car?ilor Sfinte. Unul dintre cei mai mari profe?i ai faptelor este Ilie, misiunea lui fiind aceea de a readuce poporul oi a-l men?ine în credin?a într-un singur Dumnezeu, într-o perioada în care cultul idolatric oi licen?ios al Canaanului atrasese pe mul?i dintre Israeli?i. Ilie s-a nascut spre sfâroitul secolului al X-lea î.C., oi cea mai mare parte a activita?ii sale s-a desfaourat sub domnia timidului Achab (873-854), ajuns un instrument docil în mâinile so?iei sale Izabela, de origine feniciana, oi care de la început a favorizat cultul lui Baal, pe care apoi l-a impus întregului popor.

Când credin?a într-un singur Dumnezeu aproape disparuse, oi majoritatea poporului îmbra?ioase idolatria, Ilie s-a prezentat în fa?a regelui Achab oi a anun?at o perioada de trei ani de seceta, drept pedeapsa din partea lui Dumnezeu. Pentru a dovedi falsitatea idolilor oi puterea adevaratului Dumnezeu, Ilie convoaca pe Muntele Carmel pe regele Achab oi pe delega?ii din toate triburile lui Israel, ca sa participe la o proba a focului. Ilie a spus catre popor: "Pâna când ve?i ochiopata de amândoua picioarele? Daca Domnul este Dumnezeu, urma?i-l pe El; oi daca este Baal, urma?i-l pe acesta ... Prooroc al Domnului am ramas numai eu singur, iar prooroci ai lui Baal sunt patru sute cincizeci de oameni oi prooroci ai dumbravilor Astartei patru sute. Da?i-ne doi junci; ei sa-oi aleaga unul, sa-l taie în buca?i oi sa-l puna pe lemne, dar foc sa nu aprinda; iar eu voi gati pe celalalt vi?el oi-l voi pune pe lemne oi foc nu voi aprinde. Apoi voi chema?i numele dumnezeului vostru, iar eu voi chema numele Domnului Dumnezeului meu. ai Dumnezeul care va raspunde cu foc, acela este Dumnezeu. ai a raspuns tot poporul: "Bine ai grait!"" (IIIRegi 18,21-25). Proorocii lui Baal au pregatit primii altarul oi au început sa strige catre cer: "oi strigau cu glas mai tare oi se în?epau dupa obiceiul lor cu sabii oi lanci pâna ce curgea sânge. Trecuse de amiaza oi ei tot s-au zbuciumat mereu pâna la timpul jertfei, dar n-a fost nici un glas, nici raspuns, nici auzire" (IIIRegi 18,27-29). Ilie pregateote oi el un altar, cere sa se toarne apa pe lemne oi în jurul altarului oi apoi se roaga: "...auzi-ma, Doamne, auzi-ma acum cu foc, ca sa cunoasca astazi poporul acesta ca tu eoti Dumnezeu în Israel ... ai s-a coborât foc de la Domnul oi a mistuit arderea de tot oi lemnele oi pietrele oi ?arâna oi a mistuit oi toata apa care era în oan?. ai tot poporul, când a vazut aceasta, a cazut cu fa?a la pamânt oi a zis: "Domnul este Dumnezeu, Domnul este Dumnezeu!"" (IIIRegi 18,36-39).

Poporul entuziast a îndepartat pe slujitorii cultului pagân oi a reînnoit legamântul de credin?a fa?a de Iahve. Ilie considera ca a sosit ceasul triumfului definitiv, dar nu peste mult timp, cu amaraciune oi nedumerire în suflet, s-a vazut nevoit sa fuga în pustiu pentru a scapa de furia Izabelei.

Urmarit ca un animal de prada, energicul oi inflexibilul profet a trecut printr-un moment de descurajare. Munca depusa pâna atunci oi însaoi via?a lui i s-au parut zadarnice oi a rugat pe Dumnezeu sa-i rupa firul care-l mai ?inea legat de pamânt. Dar un înger al Domnului îl încurajeaza, oferindu-i o pâine coapta în vatra oi un urcior cu apa; apoi îi apare însuoi Dumnezeu care îi reda curajul neînfricat de altadata. Ilie a în?eles ca Dumnezeu nu realizeaza triumful binelui prin gesturi spectaculoase, dar lucreaza cu îndelungata rabdare, deoarece El este Cel Veonic oi timpul este supus Lui.

Profetul, cu for?e reîmprospatate, îmbracat într-o manta de piele peste oor?ul aspru strâns în jurul coapselor, se reîntoarce în mijlocul poporului lui Dumnezeu, dar nu asista la triumful deplin al credin?ei în Iahve. Opera de refacere spirituala, începuta cu atâta truda, va fi dusa la bun sfâroit de catre ucenicul sau Elizeu, caruia Ilie i-a transferat chemarea divina oi spiritul sau, aruncându-i pe spate mantaua. Elizeu a fost martorul unic al sfâroitului misterios al lui Ilie, întâmplat în anul 850 înainte de Cristos, prin urcarea lui într-un car de foc.

Prenumele Ilie, cu foarte multele lui variate, este printre cele mai raspândite, datorita faptului ca sarbatorirea proorocului Ilie are loc în timpul de vârf al lucrarilor de secerio, oi numele lui este legat de doua elemente foarte importante în aceste lucrari: focul oi apa. La sarbatorirea proorocului Ilie s-au adaugat o serie de invoca?ii oi practici rituale stravechi, prin care se invoca departarea grindinilor oi a incendiilor, ploaia pentru mirioti. ai în cazul Sfântului Ilie, acumularile folclorice au dus la trecerea cu vederea peste în?elesul profund al cuvântului Ilie, format din alaturarea a doua numiri vechi date lui Dumnezeu: El si Iahve, exprimând ideea: "Dumnezeul meu este Iahve". Este o marturisire de credin?a în Dumnezeul Unic, o recunoaotere a stapânirii sale asupra universului oi a vie?ii oamenilor. Pentru acest motiv, proorocul Ilie este nu numai prin activitatea sa, ci oi prin numele sau, o sinteza a Vechiului Testament, o piatra de temelie a Noului Testament, o prezen?a obligatorie la opera de pregatire oi încoronare a timpului mesianic. Creotinul a preluat acest nume cu respect, traducându-l în greaca oi latina prin Helias oi Elias. În româneote are multe variante: Ilie, Elie, Lie, Ilia, Iliao, Iliescu, Ilieo, Iliica, Ilioiu, Ilioaia, Ila?, iar mai nou: Eliade, Eliana. La rostirea fiecaruia dintre aceste nume, creotinul îoi aminteote crezul pe care proorocul Ilie l-a trait oi l-a aparat: "Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn. Sa iubeoti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta, din tot sufletul tau oi din toata puterea ta. Cuvintele acestea pe care ?i le spun eu astazi, sa le ai în inima ta oi în sufletul tau; sa le întipareoti în sufletele fiilor tai oi sa vorbeoti de ele când oezi în casa ta, când mergi pe cale, când te culci oi când te scoli ..." (Deuteronom 6,4-7).

adaptare dupa "Vie?ile Sfin?ilor"
Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureoti

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/sfinti.asp?vieti=75
Vă rugăm să respectați drepturile de autor