www.profamilia.ro /sfinti.asp?vieti=76
 
 SFIN?II 

Vie?ile sfin?ilor
sursa: www.catholica.ro

Sfânta Maria Magdalena (sec. I)
22 iulie (calendarul latin)
22 iulie (calendarul bizantin)

Noul calendar al Bisericii Romano-Catolice, la data de 22 iulie face urmatoarea men?iune: "Comemorarea de azi se refera la Maria Magdalena careia Domnul Isus Cristos i s-a aratat dupa Învierea Sa, nu la sora Sfintei Marta, nici la femeia pacatoasa careia Domul i-a iertat pacatele". Pâna la reforma actuala, mul?i hagiografi considerau ca cele trei femei amintite de Sfânta Evanghelie în câteva împrejurari însemnate din via?a lui Isus sunt una oi aceeaoi persoana, numita Maria Magdalena. Ea era sora Martei oi a lui Lazar; a fost o pacatoasa publica, dar ascultându-l pe Isus s-a hotarât sa-oi schimbe via?a, oi pe când Înva?atorul era la masa în casa fariseului Simon a venit oi i-a spalat picioarele cu lacrimile ei; oi tot ea a ramas sub cruce împreuna cu Maria, mama lui Isus, iar în ziua Învierii a avut bucuria oi cinstea de a fi cea dintâi care a vorbit cu Isus Înviat. Însuoi Sfântul Papa Grigore cel Mare afirma ca toate evenimentele amintite se refera la una oi aceeaoi persoana. Cercetarea atenta a textelor sfinte, precum oi tradi?ia constanta a Biserici Orientale arata ca în realitate este vorba despre trei persoane diferite, dintre care doua poarta numele de Maria. Toate trei ramân de-a lungul istoriei o marturisire vie, delicata oi copleoitoare, a sfin?eniei oi bunata?ii Celui mai Frumos dintre fiii oamenilor.

1. Maria, sora lui Lazar oi a Martei, este amintita în Sfânta Evanghelie de trei ori: când Isus viziteaza casa lor din Betania, Maria se aoeaza la picioarele Lui oi-i asculta cuvintele dumnezeieoti, în timp ce sora ei Marta alearga dupa treburile casei: la supararea oarecum îndrepta?ita a Martei, Isus raspunde: "Marta, Marta ... un singur lucru este necesar: Maria a ales partea cea mai buna, care nu se va lua de la ea." (Luca 10); a doua oara este prezenta la evenimentul mor?ii oi învierii fratelui ei Lazar (Ioan 11); împreuna cu Lazar oi Marta ia parte la ospa?ul dat în cinstea lui Isus de Simon Leprosul, oi aici, sub inspira?ia divina, toarna pe capul lui Isus parfumul de mare pre? din vasul de alabastru; la indignarea apostolilor, care vedeau în acest gest o risipa, Isus le raspunde: "Când ea a varsat acest parfum pe capul meu a facut-o în vederea înmormântarii mele. Adevar va spun: oriunde, pe întinsul lumii, va fi predicata aceasta Evanghelie, se va spune în amintirea ei oi ceea ce a facut ea" (Matei, 26; Matei, 14; Ioan, 12).

2. Femeia pacatoasa este a doua persoana care a fost confundata cu Maria Magdalena. Sfântul evanghelist Luca, în capitolul 7, relateaza un fapt petrecut pe când Isus se afla la masa în casa fariseului Simon (altul decât Simon Leprosul): "Tocmai în acel orao se gasea o femeie pacatoasa". Împotriva uzan?elor, dar mânata de dorin?a de a-l întâlni pe Isus oi a-i cere uourarea sufletului ei de pacate, intra în sala ospa?ului oi unge picioarele lui Isus cu un parfum scump; le spala cu lacrimile ei izvorâte din dragoste pentru cura?enia sufleteasca oi pentru Acela care poate sa o redea celui ce a pierdut-o. "Pacatele î?i sunt iertate ... Credin?a ta te-a mântuit. Du-te în pace". Din tonul istorisirii evanghelice se vede ca este vorba despre o persoana necunoscuta apostolilor, care apoi dispare, ducând cu ea bucuria nevinova?iei regasite.

3. Maria Magdalena este o persoana bine cunoscuta apostolilor oi care îl urmeaza pe Isus din Galileea, deci din primul an al vie?ii Sale publice, oi pâna la Înal?are. Spre deosebire de imaginea creata prin confuzia istorica amintita, sufletul oi via?a Mariei Magdalena cuprind comori de credin?a, darnicie, slujire umila, iubire statornica fa?a de "Rabuni" oi de Maria, mama Lui. "Isus umbla prin oraoe oi sate, predicând oi ducând Vestea cea Buna a Împara?iei lui Dumnezeu. Cu el se aflau cei doisprezece oi unele femei, care fusesera vindecate de duhuri rele oi de boli: Maria, numita Magdalena, din care ieoisera oapte demoni; Ioana, femeia lui Huza, economul lui Irod, Suzana oi multe altele, care îi ajutau din avutul lor" (Luca 8,1-3). "Din care ieoise oapte demoni", aceasta expresie nu înseamna ca a fost o pacatoasa, deoarece posesiunea diabolica nu implica starea de pacat. Putem presupune chiar ca avea un suflet ales, având în vedere ca Isus o accepta permanent în societatea apostolilor, primeote darurile oferite pentru sus?inerea lor, ea este aproape de Sfânta Maria în momentele grele ale Calvarului. Când apostolii stateau ascunoi de frica iudeilor, Maria Magdalena împreuna cu alte femei evlavioase urmeaza de aproape pe Înva?atorul iubit oi-i vegheaza sfâroitul. În diminea?a zilei a treia, alearga singura la mormânt oi ramâne înspaimântata când vede mormântul gol. Simte ca se sfâroeote ea însaoi; se întoarce în orao oi merge la Petru: "L-au luat pe Domnul din mormânt oi nu otiu unde l-au pus". Era ultima încercare, prin care au trecut sufletele mari înainte de suprema revela?ie: sentimentul, experien?a dureroasa a dispari?iei lui Dumnezeu. Ea nu se descurajeaza; se întoarce la locul unde otia ca l-a vazut ultima data oi îl roaga pe presupusul gradinar sa o ajute. ai deodata se aude strigata pe nume: "Maria !". Recunoscând-l, îi raspunde cu numele pe care i l-a dat întotdeauna: "Rabuni", adica "Înva?atorule", caci pentru ea Isus a fost "Înva?atorul"; ea a în?eles deplin cuvântul: "Cine ma iubeote asculta cuvântul meu". Isus înviat o trimite sa comunice apostolilor marele mister: "Du-te la fra?ii mei oi spune-le ca ma urc la Tatal meu oi Tatal vostru, Dumnezeul meu oi Dumnezeul vostru". Datorita încredin?arii acestei misiuni, Maria Magdalena este numita "Apostolul Apostolilor".

Aceasta este Maria Magdalena pe care Biserica o propune spre cinstire în ziua de 22 iulie; dupa o veche tradi?ie greceasca, ea ar fi mers la Efes, unde a murit. În acest orao a locuit oi Ioan, apostolul pe care îl iubea Isus, împreuna cu Maria, mama lui Isus.

O legenda franceza afirma ca trei dintre femeile evlavioase care l-au urmat pe Isus, oi anume: Maria Magdalena, Maria mama lui Iacob oi Maria Salome, au ajuns cu o barca pâna la ?armul Fran?ei, lânga oraoul Marsilia; aici au debarcat în locul unde mai târziu s-a ridicat Biserica "Maica Domnului a Marii" - care astazi este numita Biserica "Sfintele Marii". Deoarece legenda sus?ine ca cele trei Marii aveau o servitoare, Sara, de o culoare închisa la fa?a, s-a presupus ca era ?iganca de origine; pentru acest motiv stravechea Biserica "Sfintele Marii" a devenit un loc de pelerinaj frecventat în chip deosebit de ?igani.

Prenumele Magdalena se foloseote oi separat, fara Maria oi provine de la numele locului din care se tragea Maria Magdalena; un mic târguoor de pescari numit Magdala (azi El-Megdel în araba, Migdal în ebraica). Migdal înseamna turn; probabil în târguoorul respectiv de pe malul Tiberiadei se afla un turn sau un castel. În urma diferitelor modificari a rezultat o mare varietate de forme: Magdalena, Magdalina, Madalina, Magda, Madalu?, Magdu?a, Magdolna, Madlena, Marilena (acest nume nu rezulta din alaturarea numelor Maria oi Elena, ci din prescurtarea numelui Maria Magdalena); o forma mai rara este: Magruoca. Pentru barba?i au aparut formele: Magdalin, Madalin, Magdu?.

Prin oricare dintre aceste forme, ca oi prin cristalurile unui policandru, se raspândesc razele calde oi luminoase ale vie?ii sfinte a Mariei din Magdala.

adaptare dupa "Vie?ile Sfin?ilor"
Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureoti

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/sfinti.asp?vieti=76
Vă rugăm să respectați drepturile de autor