pregateste pagina pentru tiparire

































 
 SFINȚII 

Viețile sfinților
sursa: www.catholica.ro

Sfântul Ioan din Damasc (?-749)
4 decembrie (calendarul latin)
4 decembrie (calendarul bizantin)

Sfântul Ioan din Damasc, supranumit Damaschinul, face parte dintr-o familie arabă creștină și este fiul unui înalt funcționar al califului din Damasc. În copilărie a fost tovarăș de jocuri cu principele Yazid, care mai târziu l-a ridicat la aceeași demnitate pe care o avusele tatăl său, încredințându-i un post echivalent cu ministerul de finanțe; prin funcția ce o avea, Ioan era și reprezentantul civil al comunității creștine pe lângă autoritățile arabe.

În acest timp, împăratul Leon al III-lea Isauricul al Constantinopolului dă decretul din anul 726 prin care interzice cultul icoanelor, considerat o formă de idolatrie. Împotriva acestei atitudini s-au ridicat majoritatea episcopilor din răsărit, carora li s-a alăturat și Ioan din Damasc prin "trei discursuri în favoarea sfintelor icoane"; această scriere a dat o mare lovitură adversarilor cinstirii icoanelor și a provocat mânia împăratului. Pentru a se răzbuna, Leon al III-lea a dispus să se întocmească o scrisoare ca venind din partea lui Ioan și propunând să colaboreze cu împăratul pentru cucerirea orașului Damasc. Scrisoarea a fost trimisă califului din Damasc, care fără a mai cerceta a dat ordin să i se taie mâna dreaptă lui Ioan. Cuprins de durere și mâhnire, el vine acasă și în fața icoanei Maicii Domnului se roagă aproape o noapte întreagă; către dimineață a adormit și în vis a văzut-o pe Maica Prea Curată cum i-a așezat mâna la loc. Trezindu-se din somn, și-a dat seama că nu a fost numai un vis, și fără întârziere a alergat la calif și i-a arătat mîna refăcută în chip miraculos; Califul și-a dat seama de nevinovăția secretarului său și a voit să-l repună în drepturi, dar Ioan a cerut să fie dezlegat de orice obligație, și împreună cu fratele său Cosma s-au dus la lerusalim și au intrat în mănăstirea Sfântului Sava. Avea atunci cincizeci și patru de ani. În mănăstire a aprofundat studiul teologiei, a fost sfințit preot și a desfășurat o imensă activitate literară, cuprinzând poezie, liturgică, elocvență, filozofie, apologetica, muzică. El esle considerat ultimul sfânt părinte al Orientului și este așezat pe aceeași treaptă cu Sfântul Isidor de Sevillia, pentru operele monumentale pe care le-a scris, între care un loc deosebit îl are lucrarea "Izvoare ale cunoașterii". A murit la 4 decembrie 749, în vârstă de 73 de ani. Peste trei ani, un conciliu al iconoclaștilor ținut la Calcedon din porunca împăratului Constantin Copronimul, afirma cu satisfacție : "Treimea i-a nimicit pe toți trei", înțelegînd că a u murit cei trei mari apărători ai cinstirii icoanelor : Sfântul Gherman al Ierusalimului, Sfântul Ioan Damaschin și Sfântul Gheorghe Cipriotul. Dar în anul 787, al VII-lea conciliu ecumenic, al II-lea de la Nicea, a declarat : "Treimea i-a glorificat pe toți trei" - și astfel au fost recunoscute meritele Sfântului loan Damaschin și ale celorlalți. El este numit "Chrisoroas" = "Fluviul de aur al oratoriei" și în iconografia orientală esle adesea amintită vindecarea miraculoasă a mâinii tăiate. Q mare parte a operelor Sfîntului loan Damaschinul este dedicată preamăririi Prea Curatei Fecioare Maria.

adaptare după "Viețile Sfinților"
Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire